reklama

Ako vytrhnúť veľrybe stoličku alebo Čo vás čaká, ak ste veľryba

Možno patríte k tým šťastnejším, ktorým narástli zuby múdrosti a súčasne k tým menej šťastným, ktorí sa ich z rôznych dôvodov musia zbaviť. Ak vás teda čaká zákrok, na ktorý sa, predpokladám, neveľmi tešíte, možno vám pomôžu nasledujúce riadky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (24)

So i say... thank you for the music
Aj ja som bola jedna z tých, čo majú nešťastie v šťastí, a tak ma moja trnavská zubárka vypravila na cestu do Stomatologickej kliniky LFUK v Bratislave. Musím priznať, že som za hrozne bála. Stres ako pred štátnicami z chémie bol zapríčinený predovšetkým tým, že som nevedela, do čoho idem.
Počas čakania pred operačnou sálou predvádzal môj žalúdok akrobaciu, za ktorú by sa nemuseli hanbiť ani Červené šípy z letky Britského kráľovského letectva.
Ak predpokladáte, že budete takto vystresovaní aj vy, môžete sa na to dopredu pripraviť. Zoberte si walkman alebo discman s obľúbenými pesničkami (odporúčam radšej pomalé pohodovky, viac vás upokoja) a snažte sa počas zákroku sústrediť na hudbu. Ja som chirurgom hmkala Red Hot Chili Peppers do práce a určite ich to ukľudňovalo rovnako ako mňa. :)

Základné pravidlá pri vstupe na operačný sál
Najprv by ste mali vedieť, že mrhať šarmom na mladých doktorov alebo sestričky je zbytočné. Pri príchode na sál si síce môžete trošku zamrhať, ale v ďalších sekundách vám pretrú ústa a líca čímsi dezinfekčno-oranžovo-vôbec-nie-sexi a to je začiatok konca vášho flirtovania na niekoľko nadchádzajúcich dní.

Zavři oči, brouku...
Po usadení sa do kresla vás zakryjú plátnom s kruhovým otvorom. Ostanú z vás iba otvorené ústa, v ktorých čoskoro budete mať toľko cudzích rúk ako nikdy v živote, čím sú vaše snahy o dôstojné vystupovanie definitívne zmarené.
Slabším povahám odporúčam nájsť si niečo pevné na držanie a zatínanie nechtov. Kým ešte vidíte, porozhliadnite sa po nejakej opierke, je to lepšie, než potom v agónii chňapnúť doktora za stehno.

Ale nie, tá agónia bol len taký vtip. Nebolí to. (Zatiaľ)
Obavy, že lokálna anestézia nezaberie a budú vás rezať zaživa, sú zbytočné. Chirurg samozrejme počká, kým mu potvrdíte, že v celej polovici tváre už necítite ani keď vás po nej bude trieskať železnou tyčou. Ok, overuje sa to pichaním do ďasna, ale necítili by ste ani tú tyč.
Ako som sa dozvedela z pracovnej konverzácie doktorov, pod osmičkami vedie nerv, ktorý sa umŕtviť nedá (ale jeden z nich povedal, že raz takú vymyslí a šialene na tom zarobí), takže počas zákroku budete pociťovať v sánke istý tlak.
Moja mamina ma síce niekoľko dní dopredu citlivo pripravovala na to, čo ma čaká („... a budú ti to dlátom vylamovať, džf-džf...“), ale mne ten tlak pripadal skôr taký krúživý okolo zuba, ako keby mi ho francúzskym kľúčom chceli zaskrutkovať do sánky, ale tlak išiel opačným smerom, nahor. Chápeme sa?
Po nejakom čase krúženia, keď vám začnú dochádzať nervy, odsávačovi trpezlivosť a trhačovi sila, vás niečie ruky chytia hlavu a to je znamenie, že na druhej strane plachty idú do finále. Samotný zlatý klinec – vytrhnutie – cítiť nebudete, takže je možné, že si budete opakovať mantru „vylez... vylez...“ ešte vtedy, keď vám už budú, celí šťastní, že sa im to podarilo, zašívať novovzniknutý kráter vo vašich ústach.

Teória relativity u zubára
Celý zákrok netrvá veľmi dlho (merané v objektívnych časových jednotkách, vám sa to v tom kresle bude zdať trochu dlhšie, hehe).
Moja osmička odolávala od Scar Tissue cez Otherside asi do polovice Californication, to je takých 10 minút... a 12 sekúnd. (Get on top je dosť stresujúca rýchla skladba, takže tú som pretočila - nacvičte si hmatom, kde sú aké gombíky, aby ste mohli discman ovládať aj bez pozerania, neskôr to s hlavou pod plachtou oceníte).
Keď bude po všetkom a vy si budete utierať do spotené dlane, položia vám do nich ten malý zázrak – ešte pár takých a máte štýlový náhrdelník.

A čo potom
Účinok umrtvovačky trvá niekoľko hodín, ja som mala asi tri a ľavú polovicu tváre som si začala cítiť po 5-6 hodinách.
Doktor vám zrejme odporučí výplachy dutiny ústnej odvarom z repíka. Urobte si ich, pretože vám ranu vydezinfikujú (zubnou kefkou do týchto končín nejaký čas nezavítate) a taktiež uľavia od bolesti.
Ak ste leniví ako ja, môžete piť vlažný repíkový čaj, ale asi by sa to malo vypľúvať.
Okrem toho mi pán primár poradil dávať si studené obklady. No. Človeku vo vypätých situáciách napadnú všelijaké blbé otázky, ale vy máte šťastie, že som sa na ne opýtala pred vami. Takže – áno, tie obklady zvonka. (Ale zmrzlina zvnútra je tiež fajn analgetikum.)

Slabšie povahy, preskočte tento odsek
Pri odchode slušne pozdravte (aj keď máte plné ústa gázy) a v prípade, že máte zub múdrosti aj na druhej strane tej istej sánky (t.j. hornej alebo dolnej), dobre si zapamätajte cestu, aby ste tam nabudúce trafili. Susedné osmičky sa totiž vraj trhajú obidve a o pár týždňov vás pravdepodobne objednajú znova. Áno, tvárila som sa asi tak ako vy, keď som sa to dozvedela.

Starostlivosť o kráter
Vaša rekonvalescencia vás na pár dní (3-6) vyradí z plnej prevádzky a obmedzí vás v niektorých činnostiach. Asi viete, že keď vás bolia zuby (alebo tie diery, čo po nich ostali), otrasy pri chôdzi bolesť zhoršujú, tak radšej na čas zabudnite na behanie, korčuľovanie a iné cvičenia a učte sa našľapovať ako Indián.
Pri bolesti vám pomôže ibuprofen alebo valetol. Ten však obsahuje kofeín, takže si ho radšej nedávajte na večer, inak budete ešte o štvrtej v noci liezť po stene. Kým je ale bolesť znesiteľná, stavte radšej na prírodné metódy ako studené obklady a repík než na chémiu.

Najlepšia rada však v tomto prípade znie – trhanie zubov neodkladajte. Čím skôr to máte za sebou, tým lepšie pre vás. Veľa šťastia (hlavne na schopný a milý zdravotnícky personál).

Veve Janotková

Veve Janotková

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  0x

23, TrnavaWeb: veve.skFotografie: galériaFotografie: príloha k bakalárke Zoznam autorových rubrík:  OsobnéHrach na steneŠirinu - marinuChcem len vaše dobro

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu